Live recension: Bonafide, Warner Drive och BADiTUDES! Royal i Eskilstuna

Warner DriveJag började med att komma till Royal alldeles för tidigt! Men till mitt försvar så stod det kl 19 på eventet. Jag var där klockan 19, men så var jag också jävligt först! Det var inte en käft där då. Senare visade sig att biljettförsäljningen hade varit väldigt klen. Eskilstuna levererar som vanligt… tyvärr. OK att det kanske inte var den bästa kvällen för hårdrockskonsert, det var ju ändå påsk-afton, en riktig sitta-hemma-med-familjen-kväll. Men ändå, det är ändå ett hyfsat stort svenskt band på turné genom landet som skulle lira ikväll. Skit samma, jag var där och jag hade en riktigt jävla bra kväll!

Första bandet ut denna kväll var Warner Drive som hade kommit hela vägen från Los Angeles! Hade velat ge dem en bättre bild av Eskilstuna, men det var inte den bästa kvällen att vara ett okänt band. Kanontrevliga pojkar och flicka som kanske inte spelar min typ av hårdrock (men jag har lyssnat en hel del efter igår på dem och det är ju rätt kul musik de gör!), men de gav allt på vår icke-scen, och musiken växte som fan när man fick höra det live! En par låtar som jag faktiskt vet att jag hörde var Scarecrow och Ok K-GO! Och det blev ett jävla ös!

Precis när de gjorde en fantastisk cover på Wild World så var det dags för mig att göra min intervju med huvudbandet för kvällen, så tyvärr hann jag inte se hela showen. Men det var ett band som jag skulle vilja på en ngt större klubbspelning. De gav allt, och frontmannen Jonny Law var så jävla taggad! Han röjde över hela stället! Ett band som gav så mycket att jag måste hålla lite koll på dem framöver.

Underligt nog så blev det så att huvudbandet inte fick avsluta kvällen, utan Bonafide körde som band nummer två. Blev en liten skum känsla att först sitta ned i nästan en timme med bandet och prata och intervjua, och sen kommer det en massa människor som säger att “Va fan! Ni måste ju gå på nu!” Tiden gick väldigt fort när jag satt där och intervjuade… Det blev en kanontrevlig intervju som kommer lanseras på siten snart. Väldigt lättpratade pågar och så jäkla trevliga och snälla! Och hur var konserten då?

Jo som sagt, det blev lite märkligt att först sitta och prata med bandet, och vara normal, och sen fick jag ju gå ut och röja som fan golvet… Framför allt på den här scenen som faktiskt inte var en scen, utan bara som ett vardagsrum!” Men fy fan vilket sväng! Bonafide är ett band som borde lira på ställen som antingen storslaget som Sweden Rock, eller på härligt intima ställen som Fryshuset eller t.om. Cirkus. Och gissa om det var ett intimt ställe ikväll! Fan, det var faktiskt mindre än mitt vardagsrum!! Men vilken show grabbarna bjöd på! Musiken svängde som när AC/DC var bra! Så fruktansvärt cool, skitig och dansant musik! Det var helt jävla omöjligt att stå still, och jag hade ett sånt fånigt men lyckligt leende i hela ansiktet hela showen!

Det var tyvärr pinsamt lite folk, men vi som var där fick ett band som var fullt av spelglädje och gav allt! Dessutom verkade det som att de hade rätt kul… Det måste ha varit lite speciellt att spela i detta lilla vardagsrum utan riktig belysning, och med riktigt bra ljud. Mina öron har inte riktigt hämtat sig ännu…

Grabbarna gjorde en grym kväll, och en av de absolut bästa spelningarna jag sett här i min hemstad! Och sen som sista ordinarie fick vi faktiskt höra “Fill you head with rock”! Sweden Rocks ledmotiv!

BADiTUDESSom avslutning på kvällen fick vi Eskilstunas hårdast jobbande punkband BADiTUDES. Medan Bonafide var kvällens svängigaste band så blev BADiTUDES kvällens ösigaste band! OK att det är ett lokalt band och tjänar på det, men med en set-list som består av “I Fought the law”, “Shena is a punkrocker”, “Pretty Vacant” och “DERAS FETA NACKAR”!!! (eller som den heter “Staten & Kapitalet” – Ebba-versionen) så var de ju dömda att få en fantastisk kväll! Fy fan, vilket röj! Publiken var med, och till skillnad från mig som såg dem för första gången så verkade de flesta ha sett dem flera gånger. Men bandet verkade riktigt glada och nöjda, och svetten lackade och jag var så nöjd!

Riktigt grym kväll, tyvärr förlagt på påskafton (och min kamera funkade tydligen som bakfull… så bilderna suger fett!), då de flesta är hemma med familjen, men för de som inte var där kan jag bara säga, your loss! Vi som var där hade en skitbra kväll, och det är inte utan att det tjuter lite i mina öron fortfarande!

Nästa gång så hoppas jag att min stad kan bjuda på lite mera motstånd, för det här var en riktigt bra kväll!!